Geweldloze Communicatie: Helder en effectief

By mediation

Geweldloze communicatie

Nog niet zolang geleden hoorde ik voor het eerst van het begrip ‘Geweldloze Communicatie’ .  Na even googelen kwam ik bij het boek aan van Marshall B. Rosenberg: Geweldloze Communicatie. Ik kocht het boek en begon gelijk met lezen zodra het werd bezorgd. Het bleek geen miskoop en de waardevolle inzichten over helder en effectief communiceren deel ik graag met jullie in deze blog. 

Puzzel

In een ingewikkeld, langlopend conflict waarin ook nog eens meer dan twee partijen zijn, hetgeen vaak het geval is bij VvE-mediations, kan het soms een behoorlijke puzzel zijn om alle belangen en behoeften boven tafel te krijgen. En natuurlijk, wanneer je maar genoeg tijd neemt, lukt het echt wel om alle belangen op tafel te krijgen. Maar, ik heb gemerkt dat, hoewel je als mediator het gevoel kan hebben dat je vooruitgang boekt, de deelnemers na zo’n twee sessies te hebben gepraat over de aanleiding, de details en de problemen, door willen naar een volgende ‘stap’.

De principes van geweldloze communicatie kunnen helpen om op een snelle en (voor iedereen) overzichtelijke wijze, de kern van het conflict en de belangen op tafel te krijgen.

Geweldloze communicatie

Geweldloze communicatie gaat uit van vier elementen om aan de ander op een heldere, eerlijke manier te zeggen wat het probleem is en wat je nodig hebt van de ander om tot een oplossing te komen.

De vier elementen zijn de volgende:

      1. Waarnemen (zonder oordeel)
      2. Gevoel (blij, boos, jaloers, bang, verbijsterd etc.)
      3. Behoefte (welke behoefte zit er achter het gevoel?)
      4. Verzoek (wat heb je nodig van de ander? Actieve taal, geen eis)

Een voorbeeld.
Stel: Ik vind dat mijn man te weinig thuis is. Ik kan dan zeggen: ‘Je bent ook nooit eens gewoon een avond thuis!’.

Maar ik kan ook zeggen: ‘Je bent de afgelopen twee weken één avond thuis geweest. Ik voel me daardoor eenzaam. Ik heb behoefte aan gezelschap. En daarom zou ik het fijn vinden als je tenminste twee avonden in de week thuis bent.’

De praktijk

Vorige week kreeg ik de gelegenheid het gedachtegoed van Geweldloze Communicatie in de praktijk te brengen. Daarom vroeg ik direct na de intakes, bij het begin van de eerste plenaire sessie aan de deelnemers om, ieder afzonderlijk, aan de hand van de vier elementen op te schrijven wat er aan de hand was. Ik gaf ze bovenstaande beknopte uitleg en voorbeeld én vijf minuten de tijd. Ongelooflijk, hoe goed iedereen de kern van het conflict kon omschrijven!  Ik gaf een ieder de gelegenheid om te vertellen wat hij/zij opgeschreven had. Ik kon eenvoudig doorvragen op behoeften en belangen. Daarna gaf ik een ieder de gelegenheid te reageren op de andere verhalen.

Binnen een uur waren de deelnemers en ik op de hoogte van alle behoeften, belangen en zorgen die er zijn. Dat het zo goed zou werken in de praktijk had ik niet durven dromen. In de volgende sessie gaan we al kijken naar oplossingen die tegemoet komen aan ieders belangen.

Persoonlijke ontwikkeling

Het lezen van het boek en het ‘eigen maken’ van de principes van geweldloze communicatie heeft me een betere mediator (en echtgenote ;-)) gemaakt. Ondanks dat ik al vijf jaar mediator ben, blijf ik nieuwe dingen leren en toepassen. Continue persoonlijke en professionele ontwikkeling is erg belangrijk, daar maak heel graag en mét plezier minstens een half uur per dag voor vrij.

Heb jij een boek wat jou waardevolle inzichten gaf? Laat het me weten in de comments!

Ik ben benieuwd. Bovendien: Geweldloze Communicatie heb ik uit dus leestips zijn welkom! 


Top 3 leestips
>>> Mediation bij VvE-conflicten: informeren wel, adviseren niet
>>> Overlast van je buren in tijden van corona – Hoe houd je het gezellig?
>>> Top 3 meest gelikete vragen en antwoorden

 

Tagged under: